Waarom worden loot boxes gebanned?

Geen categorie

Onlangs kwam in het nieuws dat loot boxes verboden zouden moeten worden. Loot boxes komen veel voor in videogames. Op een console, zoals een playstation, maar ook op PC en mobiele spelletjes. Ze bieden een verscheidenheid aan beloningen die het spel kunnen verbeteren.

De angst is echter ontstaan dat loot boxes teveel inspelen op de kans van gokverslaving bij spelers, en hierbij kinderen uitbuiten. Zo zei de Belgische kansspelcommissie dat loot boxes hun gok wetten overtreden. Zweden onderzoekt ze ook. En de Chinese regering heeft de dag gesloten. De game-industrie gaf aan dat het tools had om de uitgaven in games te beperken.

Heb jij last van een gokverslaving? Klik hier voor meer informatie.

Wanneer een game is ontworpen voor kinderen, is het onethisch wanneer game-ontwikkelaars geld verdienen aan verslaving. En wanneer kinderen games voor volwassenen spelen, moeten ze worden beschermd van dwangmatige microtransacties.

Als voorbeeld is Candy Crush één van de gratis spellen waarin spelers in-game toch nog aankopen kunnen doen. Een bundel kan wel oplopen tot in de €100 voor een bundel. Waarmee je 1.000 eenheden van de in-game valuta ontvangt. 

Kansspel met loot boxes

Het is mogelijk dat er een verband bestaat tussen gokken en het gebruik van loot boxes. Loot boxes verschenen halverwege de jaren 2000 in videogames en zijn sindsdien in populariteit gegroeid. Ze worden vaak gebruikt als een manier om gratis games te verdienen, waarvan sommige verband houden met online marktplaatsen waar spelers loot box-items kunnen ruilen of verkopen.

In some cases, players earn them as rewards for game-play but often they are encouraged to buy them using real or virtual currency. They contain items of use for further game-play, such as weapons, although some are purely cosmetic. Typically, players will not know what is inside a loot box until it is opened.

In sommige gevallen verdienen spelers bonussen voor hun gameplay, maar ze worden aangemoedigd om echt geld of in-game valuta te besteden. Deze bonussen bevatten gebruiksvoorwerpen voor het spel, Meestal zullen spelers niet weten wat zich in een loot box bevindt totdat deze wordt geopend.

Onderzoek naar loot boxes en gokgedrag

In een artikel gepubliceerd in het peer-reviewed tijdschrift Addictive Behaviors, hebben wetenschappers van het centrum voor gok onderzoek van de University of British Columbia het problematische gokgedrag en loot boxes geïdentificeerd.

Onderzoekers interviewden 144 volwassen gamers en 113 studenten over hun gebruik van loot boxes. Bijna 90% zei dat ze een doos hadden geopend in een videogame, waarbij de helft zegt geld uit gegeven te hebben aan een loot box. Eén derde heeft een loot box item vervolgens ook verkocht. 

De meeste respondenten in beide groepen waren van mening dat loot boxes een vorm van gokken waren. De gaming industrie beweert echter het tegendeel omdat ze niet de mogelijkheid bieden voor spelers om hun winsten te verzilveren voor real-world geld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *